کاهش خطر ابتلا به دیابت وبیماری قلبی با مصرف روزانه ی شکلات

 یک مطالعه ی جدید نشان داد مصرف مقدار کمی شکلات در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد. نتایج این تحقیق در مجله ی British Journal of Nutrition  منتشر شد.

شکلات بعنوان درمان باید به مقدار کم و گاهی اوقات مصرف شود زیرا دارای مقادیر بالایی چربی و قند است بنابراین جای تعجب نیست که مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مشکلات سلامت نظیر پوسیدگی دندان و چاقی شود. با این حال، در این مطالعه به مصرف منظم و متوسط شکلات بویژه شکلات تلخ برای کسب منافع قلبی متابولیکی آن اشاره شده است.

شکلات تلخ دارای بیشترین میزان کاکائو است و این به معنای داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بویژه  فلاونوئید است که می تواند از برخی از انواع  آسیب های سلولی جلوگیری  کند.

دراین تحقیق پرفسور Strangesو همکارانش به آنالیز مصرف شکلات توسط 1153 فرد 18 تا 69 سال، که در مطالعه ی مشاهداتی "خطرات قلبی عروقی " در لوکزامبورگ شرکت کرده بودند، پرداختند.

 اطلاعات بدست آمده در مورد مصرف شکلات از تکمیل پرسشنامه فرکانس مصرف مواد خوراکی، استخراج گردید.

 محققان بر روی ارتباط مصرف شکلات و مقاومت به انسولین تحقیق کردند. مقاومت به انسولین  وضعیتی است که در آن سلولهای بدن به طور موثر به انسولین پاسخ نمی دهند این موضوع خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

 آنها همچنین به بررسی تأثیر مصرف شکلات بر میزان آنزیم های کبدی که معیاری برای عملکرد کبد است، پرداختند.

 کاهش مقاومت به انسولین با مصرف روزانه ی شکلات

محققان دریافتند که 81.88درصد از شرکت کنندگان بطور متوسط  24.8گرم شکلات در روز مصرف می کردند، میزان حساسیت به انسولین و میزان آنزیم های کبدی در افرادیکه  روزانه شکلات مصرف می کردند درمقایسه با افردیکه روزانه شکلات نمی خوردند، بهبود یافت. این اثرات با مصرف مقادیر بیشتری شکلات قویتر گردید. این یافته ها پس از تنظیم نتایج برای سن، جنسیت، میزان تحصیلات، شیوه ی زندگی و فاکتورهای تغذیه ای که می توانند بر این نتایج تأثیر گذارند، همچنان ثابت ماند.

 فاکتورهای تغذیه ای شامل مصرف چای و قهوه که غنی از آنتی اکسیدانهای پلی فنل هستند، می تواند فواید شکلات را برای خطرات قلبی متابولیکی تقویت کند. خطرات کاردیومتابولیک یا قلبی متابولیکی اشاره  به احتمال ابتلا فرد به دیابت، بیماری قلبی یا سکته  دارد.

 نتایج این بررسی ها نشان داد شرکت کنندگانی که شکلات می خوردند از نظر فیزیکی فعال تر و جوانتر و دارای تحصیلات بالاتری نسبت به افرادی بودند که شکلات  مصرف نمی کردند.

 آیا شکلات تلخ  می تواند در توصیه های تغذیه ای قرار گیرد؟

 پرفسور Strangesوهمکارانش می گویند یافته های آنها نشان می دهد مصرف شکلات ممکن است خطر اختلالات کاردیومتابولیک را از طریق بهبود غلظت آنزیم های کبدی و محافظت در برابر مقاومت به انسولین کاهش دهد.

با توجه به شواهد درحال رشد در مورد محصولات حاوی کاکائو ممکن است این محصولات به توصیه های رژیم غذایی برای بهبود سلامت قلب افزوده شود با این حال، این نتایج مشاهداتی باید با شواهد حاصل از کارآزمایی هایی در این زمینه  تایید شود.

 نتایج این تحقیق می تواند به توصیه ی متخصصان مراقبت های بهداشتی برای تشویق افراد به مصرف طیف وسیعی از مواد غذایی غنی از مواد فیتوشیمیایی  که شامل مصرف مقادیر متوسطی از شکلات تلخ  است، منجر شود.

 با این حال پرفسور Strangesاشاره می کند نکته ی مهم تشخیص تفاوت بین شکلات حاوی کاکائوی  طبیعی و شکلات فرآوری شده است زیرا شکلات فرآوری شده حاوی کالری بسیار بالایی است، بنابراین باید بین انجام فعالیت فیزیکی، رعایت رژیم غذایی و سایر فاکتورهای شیوه ی زندگی بدقت تعادلی ایجاد گردد که از بروز اضافه  وزن در طول زمان جلوگیری نماید.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/309741.php